آخرین اخبار
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
آیا موی سگ نجس است؟  | حکم چسبیدن موی سگ روی لباس نمازگزار
بازدید:۴۱۱
صد آنلاین | طبق دستورات دین اسلام نگهداری از سگ فقط به دلیل گله داری، شکار یا زراعت مجاز است اما سگ و هرآنچه به بدن سگ مربوط است نجس خواهد شد. آیا موی سگ نجس است؟ با ما باشید تا پاسخ این سؤال را به شما بگوییم.
کد خبر : ۱۱۸۰۴۰

به گزارش صد آنلاین، نجاست سگ به نجس‌بودن سگ و همه اجزای آن اشاره دارد. سگ عین نجس است که با هیچ یک از مطهرات جز استحاله، پاک نمی‌شود. به طور کلی در دین اسلام نگهداری سگ جایز نیست مگر اینکه برای غرضی باشد مانند شکار یا نگهبانی اموال و یا مصارف دیگری که خلاف شرع نباشد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

 

 

 

 

«کسی که سگی را نگه دارد، جز سگی که برای گله داری، شکار یا زراعت باشد، هر روز یک قیراط از اجرش کاسته می‌شود.»

و حتی بزاق سگ نیز نجس است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمودند:

«اگر سگی ظرف یکی از شما را لیسید، هر چه در آن است دور بریزید و هفت بار بشوید و اولین بار آن با خاک باشد.»

هرچند  علما بر این باورند که موی سگ نیز نجس است، اما دو نفر از علمای شیعه و سنی؛ سید مرتضی و مالک بن انس معتقدند که موی سگ و خوک به جهت این‌که از اجزای بی‌روح هستند؛ نجس نیستند. در این مطلب همراه ما باشید تا بررسی کنیم آیا موی سگ نجس است یا خیر؟

 

 

 


موی سگ
آیا موی سگ نجس است؟

به طور کلی، استخوان، پنجه، ناخن و موی سگ نجس است، و اگر مرطوب باشد و به چیزی برخورد کند، آن را هم نجس می‌کند و اگر در این امر شک داشته باشید، آن چیز پاک محسوب می‌شود. بنابراین با بودن موی سگ بر لباس‌ها و انتقال نجاست به وسیله رطوبتی که در لباس یا موی سگ بوده است، لباس‌ها نجس می‌شود.

 

 


فتوای آیت الله خامنه‌ای درباره نجاست سگ و موی سگ

اگر سگ با رطوبت جایی تردد کند و یا اینکه با رطوبتش، لباس و یا بدن شخصی را آلوده نماید و یا آب دهانش در جایی بریزد، آنجا و نیز بدن و لباسِ شخص، نجس می‌شود ولی چنانچه در حالی که سگ کاملا خشک است، در خانه تردد کند و یا به بدن و لباس یا هر چیز دیگری برخورد کند، حکم به نجاست نمی‌شود. البته در صورتی که موی سگ در لباس یا بر بدن باشد ولو اینکه کاملاً هم خشک باشد، نجس بوده و نماز با وجود موی سگ باطل است.

 

 

فتوای آیت الله مکارم شیرازی درباره نجاست سگ و موی سگ

سگ و خوک معمولی نجس هستند، حتّی مو و پنجه و ناخن و رطوبت‌های آن‌ها نجس می‌باشد ولی سگ وخوک دریایی پاک هستند.

با توجه به پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به سوالات مقلدین موارد زیر درباره نجاست موی سگ وجود دارد:
۱- اگر نمازگزار در حین نماز متوجه شود و همان لحظه آن را از لباس خود جدا کند، نماز او صحیح خواهد بود و اگر بعد از پایانِ نماز متوجه وجود موی حیوان حرام گوشت مانند سگ در لباس خود شود، اعاده نماز لازم نیست و نمازش صحیح است.

۲- اگر شخصی در صورت جهل به حکم، با وجود موی سگ یا گربه بر روی لباسش نماز خوانده باشد، در صورتیکه در فراگیری احکامِ مسئله کوتاهی نکرده باشد، نمازهای گذشته‌اش صحیح است.

۳- لباس نمازگزار نباید از اجزای حیوان حرام گوشت (پوست، پر، مو و غیره) باشد، حتّی اگر مویی از آن همراه نمازگزار باشد اشکال دارد.

 

 

 

فتوای آیت الله هادوی تهرانی درباره نجاست سگ و موی سگ

موی سگ نجس است، و اگر با رطوبت به چیزی برخورد کند، آن را نجس می‌کند و اگر در این امر شک باشد، آن چیز پاک محسوب می‌شود.
اگر که تماس موی سگ با لباس مرطوب مسلم باشد، باید مو را جدا و لباس‌های لمس شده توسط موی سگ را آب کشید.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها